Of je nou werkzaam of betrokken bent bij Present of niet, je kan via steunpresent.nl een actie starten voor een Presentlocatie naar keuze. Op deze pagina geven we je 2 tips over hoe je jouw actiepagina het beste kan invullen en 3 tips voor hoe je de promotie kan oppakken!


Starttip 1 - Actiepagina aantrekkelijk invullen

Account aangemaakt? Nu kun je starten en een actie aanmaken. Om jouw actie tot een succes te maken, is het belangrijk dat je informatie deelt over het doel van de actie. 

Tip: Let op hoe je de doelen van jouw actie omschrijft. Vertel iets over het 'waarom', 'hoe' en 'wat' van de actie.

Wat vul je in op je actiepagina?

  • Titel van je actie:
    Een korte krachtige zin die alles zegt en duidelijk is, bijvoorbeeld het einddoel van de gelden (deze is niet meer aan te passen na publicatie).
  • Doel van je actie:
    Klein tekstje van 280 teken met een kleine samenvatting van de actie (deze is niet meer aan te passen na publicatie).
  • Omslagfoto:
    Om je actie wat persoonlijker en echter te maken, voeg je naast foto's bij één of meerdere informatieblokken ook een omslagfoto toe. Dit is de foto die tevens als preview wordt getoond als je jouw actie deelt op bijvoorbeeld social media. Deze foto is nog aan te passen na publicatie, maar raden we aan direct goed te zetten voor publicatie.
  • Informatieblok:
    Vul minimaal één informatieblok in. Dat is niet verplicht, wel een meerwaarde om iets over jouw project te vertellen.

Als bovenstaande allemaal is ingevuld en je hebt je actie gekoppeld aan de juiste presentlocatie dan kun je publicatie aanvragen van jouw actie of je kunt nog wat extra mogelijkheden inrichten. Ga hiervoor naar starttip 2.



Starttip 2 - Extra mogelijkheden

Naast bovenstaande functies kun je ook onderstaande instellingen inzetten:

Giftsuggesties en betaalverzoeken

Plaats op je projectpagina giftsuggesties om mensen snel en gemakkelijk een bepaald bedrag te laten doneren. Door een druk op de deelknop onder de giftsuggestie kan er gemakkelijk een donatie- of betaalverzoek verzonden worden naar vrienden en familie, een soort tikkie. Hiervoor kunnen diverse mediakanalen ingezet worden of de link of QR-code kan ingezet worden.

Bedankmail voor donateurs

Kijk onder de geavanceerde instellingen en notificaties wat je nog meer kan personaliseren. Denk hierbij aan een bedankmail bij notificaties of bij de geavanceerde instelling het inzetten van een eventdatum of einddatum (tot wanneer gedoneerd kan worden). 



Promotietip 1 - Actie promoten onder je netwerk

Als je actiepagina eenmaal online staat, kan je aan de slag met het delen van je actie. Deel de link met je familie, vrienden, kennissen, collega's, sportmaatjes of kerkgenoten. Dit kan via een link op Whatsapp, Facebook, mail (nieuwsbrief), maar ook via een QR of poster die je ergens ophangt. Zorg ervoor dat de tekst of flyer persoonlijk blijft. Denk aan een foto van jezelf erbij en een oproep aan de lezer om jou en de doelgroep van Present te helpen!

Gebruik de QR-code van de actiepagina

Op jouw actiepagina onder de knop 'doneer' vind je een knop met 'deel jouw actie'. Hier kan je een stukje tekst met link kopieren of direct de QR-code downloaden om op een flyer, poster of A4'tje te zetten. Probeer altijd even de QR uit met je telefoon of deze werkt!

Deel de inzamelingsactie regelmatig onder je netwerk

Het is belangrijk om de actie regelmatig te delen via social media, anders ziet niet iedereen de actie. Gebruik alles mediakanalen zoveel als mogelijk.

  • Benadruk waarom de actie zo belangrijk is en hoeveel impact er gemaakt kan worden;
  • Vraag gerust of mensen de actie willen delen met hun persoonlijk netwerk;
  • Vertel dat donateurs zich ook kunnen inschrijven voor updates (als je die gaat maken) zodat ze op de hoogte kunnen blijven;
  • Deel informatie over de lokale stichting: waar zijn ze actief mee: laat merken hoe leuk het is om betrokken te zijn.



Promotietip 2 - Een actie met deelnemers

Wil je een actie starten met deelnemers? Bijvoorbeeld met een school of sportvereniging? Met als doel om bijvoorbeeld hulpbehoevenden in jouw stad of een ander doel van een Presentlocatie te steunen? Dat kan!

Start jouw actie en geef aan dat deelnemers zich mogen aanmelden. Het promoten van je actie werkt hetzelfde. Je doet het nu samen en niet alleen. Je zult dus meer mensen met jouw actie bereiken.

Wat hierbij belangrijk is, is het werven van deelnemers en de bestaande deelnemers motiveren/enthousiasmeren om de actie goed te laten verlopen. 

Werf deelnemers 

Dit doe je buiten het platform om via de bestaande mailings, nieuwsbrieven of Presentwebsite of social media. Denk hierbij ook aan de promotiemiddelen van de betrokken school, kerk of sportvereniging.

Motiveer deelnemers

Het motiveren van de deelnemers is belangrijk. Jouw aanstekelijke enthousiasme over het doel van het project helpt. Deel dit in een filmje, update of een bijeenkomst voor alle deelnemers. Als zij enthousiast zijn over de actie gaan ze het vanzelf delen via hun persoonlijke netwerk.



Promotietip 3 - Netwerk op de hoogte houden met updates

Als je jouw actie hebt gedeeld onder je netwerk is het belangrijk dat ze op de hoogte blijven, mits ze dat zelf ook willen. Jouw netwerk kan zichzelf op de actiepagina aanmelden met hun mailadres voor updates. Dit is geen verplichting, wel helpt deze functie enorm om je netwerk betrokken te houden bij jouw actie en bij de Presentlocatie. Daarnaast is de kans groter dat ze dan een donatie geven.

Hoe kan ik een goede update maken? 

Liever wat vaker een korte update dan minder updates met heel veel informatie. Verstuur alleen een update als je informatie hebt om te delen of als je een oproep wilt doen. Het is leuk om hierbij steeds weer een nieuwe afbeelding toe te voegen. Heb je dat niet, dan kun je natuurlijk ook een stockfoto gebruiken op internet (tip freepik.com).

Inspiratie voor updates

  • Als je een derde of de helft van het streefbedrag hebt behaald;
  • Als je leuke foto’s, quotes of ervaringen hebt om te delen;
  • Als je belangrijke informatie hebt om te delen. Je kunt tijdens de actie bijvoorbeeld vragen ontvangen van mensen. Deze vragen kun je beantwoorden in een update. Want waarschijnlijk hebben meer mensen die vragen, als dit nog niet duidelijk is;
  • Een oproep om deelnemer te worden en aan de actie mee te helpen voor het mooie doel dat ermee te behalen valt;
  • Het aantal mensen dat aan de actie deelneemt is enorm gestegen;
  • Nog een keer het doel benadrukken waarvoor de actie in gang is gezet.



Vragen of advies nodig?

Heb je nog vragen? Kijk dan eens onder Meer info voor de Meest gestelde vragen. Wil je graag contact of advies, bel dan +31 53 7400 230 of mail naar hallo@supp.to